Gevarenwinkel Bluesfestival 2019 - een impressie
Varenwinkel!
Ergens diep in de Kempense velden ligt een klein dorpje met de schattige naam "Varenwinkel". Het is een dorpje dat enkel de ware bluesliefhebber op de kaart kan aanduiden. Want naar een traditie die intussen reeds 22 jaar stand houdt, vindt er jaarlijks het (Ge)Varenwinkel Bluesfestival plaats.Als afsluiter van de zomervakantie verzamelt zich het laatste weekend van augustus in het Kempense dorp dan ook een colonne motards en oude rockers. Nou ja, motards... de langharige, baardige, getatoeëerde en bierbuikerige motorrijders die er met hun roodharige schone vertoeven, hebben het geronk van de Harleys intussen ingeruild voor het gesnor van een Volkswagen-busje of zelfs het comfort van een luxueuze motorhome. En toch blijft de sfeer op dit hoogst aangename festival heel kleurrijk. De laatste jaren worden er bovendien opnieuw meer jongelui gespot, zowel naast als op het podium. Een hergeboorte van de blues?
Het (Ge)varenwinkel Bluesfestival draait natuurlijk niet om motors, noch om kampeerders. Gevarenwinkel draait om de muziek. Goeie blues; met scheurende gitaren, overgoten met een sausje van hardrock, soul en funk.
CC Jerome |
Jon Cleary |
En zo was de tijd al veel te snel gekomen voor de finale van de eerste festivalavond. Aangemoedigd door de tunes van Howlin' Wolf namen drie langharige knapen uit het zuiden van Nederland kordaat hun plaats in op het podium en enkele ogenblikken later knalde er stevig luide en diep psychedelische bluesrock uit de luidsprekers. DeWolff had zijn intrede gemaakt. Met gitaareffectjes à la Jimi Hendrix, een stem verwant met die van Axl Rose en een vleugje Hollandse vrijpostigheid namen de broertjes Pablo (zang en gitaar) en Luka (drums) van de Poel, samen met Robin Piso (Hammond orgel) hun plaats in tussen de groten.
DeWolff |
Na een korte maar intense nachtrust werd een stevig bluesontbijt - spek met gebakken eitjes - doorgespoeld met een sterke koffie gebrouwen door het team van FC Varenwinkel. Sommigen ruilden de koffie al in voor de eerste pintjes, terwijl de Hangover Blues Band ons trakteerde op gemoedelijke blues- en rockdeuntjes: de tweede festivaldag was aangebroken. Het wat aparte duo Hymn for Her beet de spits af met zwoel dreunende country blues. Wayne Waxing bespeelt de akoestische gitaar en de mondharmonica, zingt met een ruige stem en geeft foot-stomping de beat aan. Lucy Tight speelt slide op een gitaar gemaakt uit een sigarendoos en een borstelsteel. Het koppel laat zich niet in een hoekje duwen: reeds jaren trekken ze, samen met hun zoontje en hun hond van kust tot kust door de Verenigde Staten in een zilverkleurige Bambi Airstream Caravan uit 1961. "The Road Song" is dan ook op hun lijf geschreven.
Jumping Matt |
Mike Wheeler is een oud gediende in de Chicago blues met een indrukwekkend curriculum. Hij stond voorheen al op de planken met grote namen als Koko Taylor, Buddy Guy en B.B. King. Eind 2012 bracht hij onder eigen naam een album op de markt. Mike Wheeler & The Capital Horns vulden de emotionele diepgang van de Chicago Blues met de warmte van de blazerssectie, tot groot genoegen van de genietende festivalgangers.
Ergens in de beginjaren 2000 kwam Jazzmuzikant Chris Bergson op het kruispunt van zijn leven. Hij ontmoette er Satan en verkocht zijn ziel in ruil voor de blues. Vocalist Ellis Hooks schopte het van straatmuzikant tot gerenommeerd soulzanger. Beide heren brachten in de roots-tent een energieke en overtuigende set, dansend en springend over funky grooves en scheurende bluesriffs. En het publiek kon het smaken.
Met de rootstent in vuur en vlam, was het tijd om op te schuiven naar de grote tent voor de zwoele en stevige "Southern rock" van Robert Jon & The Wreck. Man, wat een feest! De warme, melancholische stem van Robert Jon Burrison liet niemand ongeroerd. En let op die vlugge vingertjes van lead-gitarist Henry James!
(Videobeelden Moulin Blues Festival 2018)
Het ene hoogtepunt volgde het andere op, toen de Boogie Beasts de rootstent daveren. Dreunend, stampend en bonkend zetten ze de hele tent in beweging, met als topper het iconische "Boogie Chillun'", een hommage aan King of the Boogie, Mr. John Lee Hooker! Een ruig overstuurde mondharmonica, een rauwe zang en de bottleneck die over de basgitaar glijdt. Wat een sound! Wat een kracht!
Na al het boogie-geweld zorgde Toronzo Cannon and The Chicago Way voor een dosis emotionele diepgang met een knipoog. Hij legde zijn ziel bloot en keerde terug naar de essentie: de Chicago Blues. De ballad "When Will You Tell Him About Me" bracht me kippenvel. Al toonde ook deze man zich een meester als het aankomt op snelle gitaarriffs.
Het werd even stil bij afloop van Toronzo Cannon's optreden. Verslagenheid omdat het festival alweer zo snel voorbij was, of eerder gelatenheid na een lange, mooie bluesdag? Gelukkig zorgden de festivalorganisatoren voor een tweede afterparty, ditmaal op het festivalterrein zelf. De hardrock en psychedelische muziek werd aangebracht door de energieke DJ Mr. Kite. En zij die er bij waren, zullen het beamen: zo zijn er geen twee.
Gevarenwinkel staat als bluesfestival nog steeds aan de top. Toch is Gevarenwinkel nog veel meer dan dat. Het hele festival draait rond de inzet van vrijwilligers. Het lijkt wel of iedereen uit dit kleine Kempense dorpje, jong en oud, een weekend lang mee helpt op de festivalweide. Samenhorigheid is er troef. Ook onder de festivalgangers, in een sfeer waar iedereen voor elkaar zorgt.
Bovendien gaan de inkomsten die het festival vergaart, steevast naar het goede doel. Dit jaar was dat Els Smiley vzw, een organisatie die het sociaal contact van langdurig zieke kinderen bevordert.
Een weekend lang vol overgave feesten voor het goede doel, wat is er mooier? Gevarenwinkel groeide uit tot een vaste onderdeel in de agenda van menig bluesliefhebber - waaronder mezelf. Dus bij deze: tot volgend jaar!
Bb Bm B
(Foto's: Gevarenwinkel)